TİCARİ UYUŞMAZLIKLARDA DAVA ŞARTI ARABULUCULUK

Ticari Uyuşmazlıklarda Dava Şartı Arabuluculuk

7155 sayılı Kanun ile Türk Ticaret Kanunu'na eklenen 5/A maddesi ile 1 Ocak 2019 tarihi itibariyle ticari dava niteliğindeki uyuşmazlıklardan konusu bir miktar paranın ödenmesi olan alacak ve tazminat talepleri hakkında dava açılmadan önce arabulucuya başvurulmuş olması dava şartı olarak düzenlenmiştir. Böylece, dava açılmadan önce arabulucuya başvurma zorunluluğu getirilerek uyuşmazlıkların çok daha kısa süre içinde, daha az masrafla ve tarafların iradelerine uygun bir şekilde çözülmesi amaçlanmaktadır.

Arabuluculuk nedir?

Arabuluculuk; tarafların hukuki uyuşmazlıklarını, mahkeme öncesinde veya mahkeme faaliyeti devam ederken, tarafsız, eğitim görmüş bu konuda müzakere tekniklerini uygulayan üçüncü kişiler aracılığı ile sorunlarına çözüm sağlayan mahkemeye alternatif bir çözüm yöntemidir.

Karabay Hukuk

Ticari Uyuşmazlıklarda Dava Şartı Arabuluculuk

Ülkemizde de iş uyuşmazlıklarında uygulanmakta olan arabuluculuk oldukça başarılı sonuçlar ortaya çıkartmıştır ve çıkartmaya da devam etmektedir. Bunun yanı sıra; 01.01.2019 tarihi itibariyle ticari uyuşmazlıklar bakımından da; dava şartı olarak arabuluculuk getirilmiştir. Bu düzenlemeye ilişkin kanun maddesi Türk Ticaret Kanun’un 5. maddesine eklenmiştir;
       MADDE 5/A- (1) Bu Kanunun 4’üncü maddesinde ve diğer kanunlarda belirtilen ticari davalardan, konusu bir miktar paranın ödenmesi olan alacak ve tazminat talepleri hakkında dava açılmadan önce arabulucuya başvurulmuş olması dava şartıdır.
        (2) Arabulucu, yapılan başvuruyu görevlendirildiği tarihten itibaren altı hafta içinde sonuçlandırır. Bu süre zorunlu hâllerde arabulucu tarafından en fazla iki hafta uzatılabilir.”
   Bu düzenlemeye göre; arabulucuya başvurmadan dava açılması durumunda dava usulden reddedilecektir. Arabuluculuk süreci kural olarak altı hafta olup bu süre zorunlu hallerde arabulucu tarafından en fazla iki hafta uzatılabilir. Arabuluculuk görüşmelerine taraflar bizzat, kanuni temsilcileri veya avukatları aracılığıyla katılabilirler. Ancak bilinmelidir ki halihazırda görülmekte olan ticari davalar dava şartı arabuluculuk kapsamında değildir.

Hukukun Her Alanında Sizler İçin... Konusunda uzman kadromuz ile görüşmek ve hızlı randevu almak için bize ulaşın.